tirsdag 26. juli 2011

Norrøna recon bukse - Mine meninger - test

Norrøna recon bukse og jakke har fått rykte på seg å være noe av det råeste for mennesker som bedriver jakt, fiske og den type friluftsliv som utsetter klær for stor slitasje og ekstreme forhold. Jeg har nå eid ei recon bukse i et års tid, og har lyst til å dele mine erfaringer med dette plagget. Totalt 3 bukser er "fulgt" gjennom ulike aktiviteter i fra 1-3 år, derav min egen, som den nyeste.

Dette er ei bukse laminert med Gore tex performance shell. Den er bygget opp som en 3-lags konstruksjon, altså ytterstoff, tex-materiale og innerstoff som sitter sammen så det virker som ett lag. Det er en jakt og turbukse. Reconproduktene er utviklet i samarbeid med forsvaret . Buksen er utstyrt med 4 lommer, ventilasjon for  utlufting i form av slisser med glidelås i hoftehøyde, og mulighet for å dra opp glidelåsen i buksebeinet opp til knehøyde. forsterkninger i setet, på knærne og innsiden av anklene. Str: 54 til 60. Veiledende pris ca 3000,-
Mer fra Norrønas nettside


Her sees ankelstrammingen med trykknapp, glidelås, strikk og borrelås på klaffen.Klaffen har også en snedig patent med dobbelt borrelås på ene siden som hindrer klaffen i å dekke over åpningen ved utlufting samt hindrer borrelåsen å hekte seg borti ting som snø, raggsokker, mose o.l.


Store lårlommer med glidelås og borrelås på klaffen.


Her ses utluftingsåpning ved hoftene, og stikklomme (lukket). Beltehemper og bukseseler med hurtiglås i plast.

De 3 buksene jeg bruker som referanse for min mening om plagget er brukt til allsidig friluftsliv av mennesker som krever mye av utstyret de bruker, men vet at vedlikehold og ivaretakelse er viktig for at utstyret skal vare. Buksene har blitt brukt mest til ulike former for jakt, men også fiske, familieturer, skiturer, fotturer fra hytte til hytte, hagearbeid, barnehagedugnad, hundekjøring og mye, mye mer....


Buksa er stort sett funksjonelt utformet, personlig savner jeg baklomme(r).

  Den puster helt ok(uten bruk av lufteløsninger), men kan bli noe varm. Kan bli klam på sommerens varmeste dager, men dette unngås lett ved å benytte lufteløsninger ved legg og hofter. Etter min mening meget bra pusteegenskaper.

 I lett regnvær med en vid vanntett jakke over, holder den deg tørr i flere timer. I en vestlandsk høststorm med samme vanntette jakke er du derimot klissvåt etter en halvtime. Og; Ja, det er stoffet som blir vått, ikke bare gjennomslag ved glidelåsene. Hyppig impregnering hjelper godt på, og er et must hvis du skal stole på at den holder regnværet unna hud og støvler en hel jaktdag (men skal man impregnere, finnes meget gode, solide bomullsbukser til en brøkdel av prisen). Min 5 år gamle Bergans Stranda-bukse i 2 lags dermizax er aldri impregnert, og holder fortsatt regnet ute en hel dag sittende i båt, og det til tusenlappen billigere...
Recon-buksa tørker imidlertid forholdsvis raskt.
Etter min mening innfrir ikke Recon mtp vanntetthet.

Slitestyrken virker på meg meget bra, da jeg har vasset i lyng over lengre tid på jakt, sittet i elvegrusen på knærne og fisket, glør fra bålet har landet på buksa, åling over fjell, og skraping mot isbreer har jeg også utsatt den for, uten et merke, uten en knapp som har løsnet og uten funksjonsfeil på noen av de mange glidelåsene. Buksa har et tusentalls brukstimer! Imidlertid har den ene buksen jeg har "fulgt" mistet en lårlomme, da sømmen har raknet. Dette kan være en produksjonsfeil, og jeg vil oppdatere dette momentet når tilbakemelding fra Norrøna kommer. Denne buksen var da ca 2 år gammel da sømmen raknet. Jeg nevner også at bukseselene med elastikk i begynner å bli litt "frynsete" i kantene, men dette er jo et kjent problem siden gummien i elastikken eldes og funksjonen forringes. Dette har imidlertid ingen praktisk betydning. Foreløpig vil jeg si meget god holdbarhet!

Jeg har også lyst til legge til at da jeg tok på meg buksa første gang, hørtes det ut som om jeg gikk ikledd en presenning. MAKEN til bråk har jeg aldri hørt! Etter en dag på skogsfugljakt var jeg sliten i øra og på vei tilbake til butikken. Dette måtte jo være feil! En garvet reconbruker fikk overtalt meg til å la være, og fortalte at dette ville bli bedre etter noe bruk. Etter noen hundre brukstimer var den verste plastikklyden borte, men den bråker fortsatt for mye til at jeg bruker den til noen som helst form for smygjakt eller fugleleik, og den er et absolutt tvilstilfelle også på skogsfugljakt og stillesittende lokkejakt på rev.

Passformen er smak og behag, og selv om jeg utseendemessig synes den minner mer om en delvis smeltet plastpose enn en bukse, føler jeg at den er komfortabel å gå i og jeg føler meg vel i den.



Så hva skal man si? En god bukse til sitt bruk? Ja, absolutt, men mitt bruk innbefatter ulike aktiviteter hvor regnvær kan forekomme, det innbefatter smygjakt og tiurleik, derfor begrenser bruken av denne buksa seg i mitt tilfelle til fiske på godværsdager , kos rundt leirbålet, vinterturer på ski (Kanskje det bruksområdet jeg er mest fornøyd med buksa), hagearbeid og dugnad i barnehagen.

Altså ingen allroundbukse, men en bukse jeg allikevel bruker så mye jeg kan... hvis jeg kan...

Når jeg blir spurt om jeg kan anbefale buksa til mine venner, svarer jeg nei. Den har et godt rykte, men standarden tilsvarer ei god skallbukse for 10-15 år siden, da den først kom (Jeg var med i en testgruppe for en tidlig modell på 90-tallet). Det har skjedd en stor utvikling innen teknisk bekledning siden den tid.  Det er ikke samsvar mellom de faktiske ytelsene til denne buksa og prisen det blir forlangt for den. Jeg mener at både Norrøna og andre produsenter har laget bedre bukser med nyere og bedre teknologi og materialvalg som yter uttrykket "allroundklær" større rettferdighet. 

2 kommentarer:

  1. Det har nå kommet en ny modell av recon-buksa.

    SvarSlett
  2. har vært på jakt en gang å da holt det på å gå gale. bank i borde
    besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett